Andakt: Det största arvet

En soppandakt efter 18 sönd e Tref, utifrån Mark 10:17-27, om det största arvet. Kopp som rekvisita.

Jag vet inte om det händer att du funderar över livet? Är livet en kamp här och nu, [Bild] en slags tävling där det gäller att lyckas bäst? Eller är livet [Bild] ett lotteri där vissa dragit en vinstlott och andra en nitlott? Eller är det något annat?

Har du någon gång ställt dig frågan om du skulle vilja leva för evigt?

Det ville mannen i texten, men han visste inte hur det skulle gå till. Han hade levt enligt buden hela sitt liv. Tänk den som hade gjort det! ;-) Hade han ändå känt att det inte var nog?

Vad ska jag göra för att vinna evigt liv? Det låter kanske lite som ett pris man kan vinna efter en tävling, eller på lotteri. Men på grekiska står här: Vad ska jag göra för att ärva evigt liv. [Bild] Vinner är något man gör själv. Men ett arv är något man får, från någon man har en relation till. Är det inte så?

Och det här är nyckeln. En nyckel vi gärna kan bära med oss. Jag behöver också den här nyckeln. Poängen med kristen tro är inte att vi ska klara allt själva – för människor är det omöjligt, poängen är att Gud redan har gjort allt… allt som behövs för att vi ska kunna slappna av här i livet och att han har berett en plats för dig och mig hemma hos sig, glädjas över det och varandra och att Han älskar oss… och i trygghet kunna ägna oss åt det goda, utan att det blir prestation.

För att man ska ha nytta av ett arv behöver man ta emot det. Min mormor och morfar ville att jag skulle ha deras kaffeservis, jag fick rätt till den. Vi kan låta den symboliseras av den här koppen. [visa koppen] Och nu var det så att jag gärna ville ta emot den, så därför bor den idag hemma hos mig. Men det kunde också ha blivit så att jag inte hade velat ha den och då hade jag sluppit. Så är det också med arvet som Gud vill ge dig och mig.

Jesu armar är utsträckta som för en evig kram, för att jag och du ska veta att famnen är öppen. Och spikarna i händerna påminner mig om att det finns inget som stänger den.

När Jesus dog och uppstod lämnade han ett arv som du och jag får ta emot. Det arvet är ett evigt liv, så att våra liv kan fortsätta med honom på andra sidan döden. Det betyder att den kärleken från Gud som vi kan börja erfara här och nu, den har inget slut.

Lämna en kommentar