Predikan: In under mitt tak

PDF: 3 e Trett In under mitt tak (2015)

En predikan utifrån Matt 8:5-13. En romersk officer kommer till Jesus och ber att Jesus ville bota hans sjuke tjänare.

””Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak.” Kanske kan vi känna igen känslan? En del människor kan vi ha lätt för att bjuda hem – särskilt kanske våra vänner. De som vet att vi är vanliga människor som har hem med dammråttor i hörnen, inte alltid perfekt ordning på pryttlarna, nytvättat på toaletten och rent på diskbänken. Man behöver inte uppehålla någon välputsad bild av sig själv för dem, för de vet redan om att den inte helt stämmer. Och man vet själv om att de har det lite likadant själva. Men de man inte känner så väl, och särskilt personer med inflytande och makt kan det vara svårt att våga visa sina dammråttor, tandborstrester i handfatet och odiskade disk för. De har säkert inga sådana saker? Jag vet inte hur tanken smakar för dig att ta med Jesus hem till ditt hus? Tänk om han ser något han inte gillar? Det skulle kanske bli jobbigt och pinsamt!

Officeren svarar: Jag är inte värd att du går in under mitt tak. Vad betyder det? Kanske inte så mycket den här gången att han var rädd för att visa tandkrämsresterna eller den odiskade disken eller ens idolbilden på den romerske kejsaren han hade över sängen. Den här officeren verkar känna till att Jesus som jude inte kunde gå hem till en hedning hur som helst. Och han hade respekt för det.”

1 tanke på “Predikan: In under mitt tak

  1. Givande predikan ! Jag är katolik och tänkte genast på vår bön innan kommunionen. För mig är alltid just de sista orden — men säg blott ett ord så blir jag helad — en meditation i sig som jag använder ofta. Men jag känner då att Han är själva det ordet. Som ju Johannesprologen säger. Och jag tänker att han säger Sitt ord i mig närhelst jag vill höra det. Att han faktiskt lever i detta liv som egentligen inte är ”mitt”. Att han helar just genom att vara här i detta liv.

    Tack för att du la ut din predikan !

Lämna en kommentar